Skip to main content

Faedah Tulis Tangan

Salam Keharmonian,

Dalam era moden kita, bilamana kita sering dilambakan dengan gadjet, lalu kita terus lupa mencatat nota melalui kaedah "tulis tangan". Kita sibuk menaip mahupun menggunakan tab kita merekod kan segala macam perkataan yang keluar daripada mulut penceramah mahupun guru kita.

Lalu kita lupa tentang kepentingan dan kebaikan mencatat nota dengan cara "tulis tangan". Malah diri saya sendiri lebih gemar mencatat apa yang saya faham berbanding membaca nota yang disediakan oleh pihak penganjur. Pernah juga saya dikatakan ketinggalan zaman kerana mencatat menggunakan ipad saya, tapi saya rasa lebih selesa menulis secara konvensional.


Walaupun menaip itu lebih pantas daripada menulis tanagn, namun yang perlahan itu yang bersesuaian dengan konsep pembelajaran.

Menurut seorang pakar psikologi Pam. A Mueller dari Princeton University dan Daniel M. Oppenheimer dari Universiti of California, mengesan betapa buruk nya kesan menggunakan laptop atau telefon pintar sewaktu mengambil nota dalam kelas. Kerana menulis tangan yang perlahan itu lebih baik kerana ia melambatkan proses pembelajaran dan proses memasukan ilmu ke dalam minda. Ini kerana dengan menaip semata, proses itu tidak melibatkan sebarang proses "critical thinking", manakala dalam proses menulis tangan dalam menulis nota , otak kita akan meransanag saraf dengan jumlah pengetahuan yang kita tulis.


Melalui satu penyelidikan sains, walaupun kita tidak dapat mencatat kesemua perkataan yang kelaur daripada mulut penceramah/guru, namun frasa-frasa yang kita dapat untuk ditulis itu yang dikira pakai oleh otak kita. Kerana otak kita menganggap bahawa itulah "frasa-frasa" penting yang perlu diingat. Seterusnya, kita hanya akan menulis dengan "ayat yang kita faham" bukan ayat yang orang lain faham. Lalu proses ini lah yang amat berharga, kerana kita telah berjaya memasakan info ke dalam otak kita.

Dan atas sebab itu juga, kanak-kanak yang kreatif lebih berminat menconteng kerana sesungguh nya ia dapat meransang otak mereka berfungsi.



 

Seorang pakar psikologi berbangsa Perancis, Stanislas Dehaene berkata, sehinggakan samapai satu ketika kita akan melarikan diri untuk menghadap laptop, dan terus menulis secara konmvensional kerana aad satu nueron dalam perkataan yang kita tulis bakal berhubung terus dengan mental stimulasi otak kita. Akhirnya kita patut merasakan , pembelajaran adalah mudah dengan cara konvensional.


Comments

Popular posts from this blog

UJIAN WANITA ADALAH ...

Ujian Wanita Masa Kini . Ramai wanita kita diuji dengan KESAKITAN. Bukan sahaja sakit fizikal yang bermacam nama nya, dengan kanser nya dengan ketumbuhan nya dengan kegagalan organ nya,juga dengan sakit emosi nya, dicurangi. Ada wanita umurnya muda, sudah diuji dengan kanser, dengan kegagalan buah pinggang. Bukan mereka pinta namun ya itu namanya taqdir Allah, maka mahu tak mahu kita terima dan redha. Namun, ramainya yang mula bertindak jadi pakar sakit atau doktor. Sibuk mencanang , oh inilah akibat tak berpantang lah , tak jaga makan lah, tak minum air kunyit jamu temulawak . Semua lengkap.  Yang terdera tu emosi yang sakit, tapi lagi sakit jiwa bila mendengar ulasan orang yang tak bertauliah. Pagi tadi, terdengar satu kuliah ustaz itu, Allah hadirkan sesuatu perkara tua asbab kerana hendak hamba-Nya membesarkan dan mengagungkan-Nya. Ketika kita diuji dengan kesusahan, kita minta dilapangkan. Ketika kita diuji dengan kesakitan, kita minta disembuhkan. Ketika kita diuji dengan kesempi

Pipe Jacking - Video

For all civil engineers out there, this is how we install pipe using pipe jacking method. In Malaysia, for Klang Valley and Kuala Lumpur area, we are using this method to install sewerage pipe for rationalization STP.  This is for Greater KL Project: River of Life. 

Krabi: Swimming Pool

Dah lama nak tuliskan pasal aritu kiteorang g Krabi, tapi yelah, sejak2 dah ada instragram ni, malas nak berblog, sbb semua dah di upload kat instagram. Dah tak suprise pun. Semua gambar dah nampak. Ceh,. Tapi pagi ni, masa wat assignment guna laptop ni, baru terperasan, ada lagi gambar2 masa kat Krabi tu lom upload. En somi transfer gambar dari camera kt laptop pon xnak bagitau. Deng. Jadi baru lah terperasan masa godek-godek folder dalam ni. But mostly gambar2 yang tersimpan ni yang underwater ...Haahhhhaaahah kan underwateredition tu. Sama ngan name blog ni. Best. Yang fist ni, gambar our first day swim kat swimming pool hotel je. Daafi pun nampaknya tak takut air. Masa tu Daafi baru berumur 6 months. Tapi sama hebat ngan kakaknya, Nena tu sibuk berenang. Walaupun bukan lah expert swimming macam anak si Dr. SMS tu kan. Tapi ok lah, compare to mummy nye yg mmg failed berenang. Hotel ni sgt best, servis dia tip-top walaupun bukan lah 5-star ka. Tap