Skip to main content

Weekend Trip to Batam

Pelan asalnya , we all nak ke Tanjung Pinang last weekend, tapi sampai je kat kaunter tiket, fery ke Tg Pinang takde jam 930 pagi. Huh. So apa yang boleh kami fikirkan, ambil fery ke Batam dan tukar di sana nanti ke Tg Pinang je.

Sebelum masuk ke dalam fery 

Ini fery tiket ke Batam yang berharga RM89 (sehala)

So dalam fery tu, we all terus la plan, nk bershopping di Batam , dan kemudian petang ambil fery ke Tg Pinang. Dalam pada we all plan tu, ada seorang lelaki Malaysia approach, katanya, nanti sampi di Batam, dia sudah book kan Uber untuk we all. Hahaha cam rezeki ke atau kakak memang selalu ada yang nak menegur. So lagi lah happy we all, tak payah nak fikir-fikir mencari supir di Batam.

Lalu, kesempatan dalam fery ni, we all pergi naik ke atas dek dan bergambar. 





Sesampainya di Terminal Batam Center, Uber tersebut telah menunggu, ohh ya panggil nya Abg Adi ( +6281270067150 , no telefon nya ). Orang nya baik dan banyak recommend tempat-temapt makan juga tempat-tempat berfoto. Kalau datang ke Batam, boleh hubungi Abg Adi, bagitau dapat dari Effy, nanti boleh dapat diskaun.

Terus, we all pergi lunch. Huh lapar sangat sejak dalam fery lagi. Our first lunch adalah NASI PADANG. A must when you in Indonesia.


Teh Botol juga suatu kemestian ye 

Nama kedai tu, terletak di tepi masjid

Selepas dah kenyang ini lah, baru otak we all berfungsi dengan baik, so we all ambil keputusan untuk stay je di Batam , burn je lah hotel yang dah tempah di Tg Pinang itu. Sebab, nak ke sana akan ambil masa lagi sejam dengan fery , juga di Tg Pinang itu tempatnya sepi (wah vocab Indon gitu, maksudnya kurang happening la). So we all fikirkan, mungkin lain kali lah kami ke sana, bukan hari tu rezeki kami ke sana.

Jadi, yang pertama, kami terus menuju ke hotel yang kami telah booking secara online. Oh ye, pastikan hotel ditempah secara online ye via Agoda / Booking.Com / Traveloka sebab nya beza harga amat tinggi. We all menginap di Lovina Inn, dalam kawasan Nagoya Hill, kira ini kawasan tengah bandar lah. We all ambil family room yang menempatkan 3 orang, harga nya secara online booking adalah RM145, convert sendiri dalam Rupiah. 

                               1juta Rupiah = Rm287 

Kemudian, dah sttle semua hal bilik ni, we all terus ke DC Mall untuk membeli dan belah dan habiskan duit dan gila semua barang nak beli dan patut digari kaki dari bergerak. Harga baju dan tas tangan nya amat murah, termasuk telekung. 

Bila ke Batam, ada banyak shopping mall yang akan supir recommend. Tapi minta mereka bawa ke DC Mall ini kerana ini tempat yang paling murah, usah berbelanja di Nagoya Hills Mall ke, Harbour Bay Mall ke, ini memang namanya mencekik diri sendiri. 

Budak tu cari baju perantin :)
Berhenti shopping jap, isi perut dulu



Kat depan kedai tu, tapi nama kedai nya tak snap sekali, Dush

Sate paru yang enak 
Lepas dah habis berjuta , kah kah kah

Habis bershopping pun dah pukul 400 petang Indon,makanya dah pukul 500 di Malaysia. We all pun terus ke tempat untuk dinner di tepi laut. Malam ini , we all akan makan seafood. Yang disyorkan adalah siput gong gong. Ceh, mmg tidak lah kakak nak telan, sebijik siput babi. So yang mudah, makan ikan siakap, telur dadar dan kailan ikan bilis. Ala normal menu macam kat sini juga. Tapi perjalanan ke situ ambil masa hampir sejam, ia berdekatan dengan Jembatan Barelang. 






Nama kedai itu, Kopak Jaya 007, so korang pikir lah, kopak ke tidak.


Selepas itu, we all ber foto di Jembatan Barelang. Ini pun sekejap je, sebab sudah di usir oleh bapak polisi. 




 Lalu, we all terus pulang ke hotel sebab dah kepenatan. Maka  berakhirlah hari pertama we all di Batam. 

----------------------------------------------------------------------------

Esok paginya, we all telah berjanji dengan abg Adi untuk ke Nongsa Beach. Jadi, abg Adi menjemput kami dihotel jam 900 pagi waktu Indon. 

Kat depan hotel, Lovina Inn.
Sebelum tiba di Nongsa Beach, we all berhenti bergambar di Botanic Garden . Juga ada satu tempat golf, pun we all bergambar. who cares kan???






Sesampai nya di Nongsa Beach, we all diajak menaiki perahu. Ehh bukan diajak pun, kena bayar lah kan. Seorang kena bayar 20ribu untuk ke Pantai Putri. But, ok lah sebab the water is really green , and you feel like to jump and Dive !

Orang yang takut nak naik perahu, sebab nanti berpasir 

Tu... abg Adi, the supir juga the photog



Dalam Perahu  
When sun meet the green sea



Pantai Putri

Minum air kelapa is a must kan, kat beach gitu

Sand Bank



The Green Sea

Lepas itu, we all buru-buru ke Nagoya Hills Mall, untuk beli kek lapis juga the last shopping. Sebab tiket fery we all jam 1350 petang. Even, lunch pun tapau , makan dalam fery. 

Makcik Tempe bersama lebihan muatan

We all tiba di Stulang Laut Terminal adalah pukul 530 petang. Maka, berakhirlah percutian ringkas we all ke Batam. Even it was a short trip, but its really boost up the new energy for the Monday .











Comments

Popular posts from this blog

UJIAN WANITA ADALAH ...

Ujian Wanita Masa Kini . Ramai wanita kita diuji dengan KESAKITAN. Bukan sahaja sakit fizikal yang bermacam nama nya, dengan kanser nya dengan ketumbuhan nya dengan kegagalan organ nya,juga dengan sakit emosi nya, dicurangi. Ada wanita umurnya muda, sudah diuji dengan kanser, dengan kegagalan buah pinggang. Bukan mereka pinta namun ya itu namanya taqdir Allah, maka mahu tak mahu kita terima dan redha. Namun, ramainya yang mula bertindak jadi pakar sakit atau doktor. Sibuk mencanang , oh inilah akibat tak berpantang lah , tak jaga makan lah, tak minum air kunyit jamu temulawak . Semua lengkap.  Yang terdera tu emosi yang sakit, tapi lagi sakit jiwa bila mendengar ulasan orang yang tak bertauliah. Pagi tadi, terdengar satu kuliah ustaz itu, Allah hadirkan sesuatu perkara tua asbab kerana hendak hamba-Nya membesarkan dan mengagungkan-Nya. Ketika kita diuji dengan kesusahan, kita minta dilapangkan. Ketika kita diuji dengan kesakitan, kita minta disembuhkan. Ketika kita diuji dengan kesempi

Pipe Jacking - Video

For all civil engineers out there, this is how we install pipe using pipe jacking method. In Malaysia, for Klang Valley and Kuala Lumpur area, we are using this method to install sewerage pipe for rationalization STP.  This is for Greater KL Project: River of Life. 

Krabi: Swimming Pool

Dah lama nak tuliskan pasal aritu kiteorang g Krabi, tapi yelah, sejak2 dah ada instragram ni, malas nak berblog, sbb semua dah di upload kat instagram. Dah tak suprise pun. Semua gambar dah nampak. Ceh,. Tapi pagi ni, masa wat assignment guna laptop ni, baru terperasan, ada lagi gambar2 masa kat Krabi tu lom upload. En somi transfer gambar dari camera kt laptop pon xnak bagitau. Deng. Jadi baru lah terperasan masa godek-godek folder dalam ni. But mostly gambar2 yang tersimpan ni yang underwater ...Haahhhhaaahah kan underwateredition tu. Sama ngan name blog ni. Best. Yang fist ni, gambar our first day swim kat swimming pool hotel je. Daafi pun nampaknya tak takut air. Masa tu Daafi baru berumur 6 months. Tapi sama hebat ngan kakaknya, Nena tu sibuk berenang. Walaupun bukan lah expert swimming macam anak si Dr. SMS tu kan. Tapi ok lah, compare to mummy nye yg mmg failed berenang. Hotel ni sgt best, servis dia tip-top walaupun bukan lah 5-star ka. Tap