Skip to main content

10 Facts about ME

Sepanjang berblog ni, sememangnya kurang entry yang berbentuk personal ( ayng meemng yang memang tentang diri sendiri). Kerna sindrom emak-emak yang sibuk bercerita tentang anak nya.

Di sini ingin kakak kongsikan beberapa rahsia tentang diri kakak :)

Satu. Kakak sememangnya anak sulung dalam keluarga. Yang terakhir (bongsu) adalah perempuan, selain itu semua lelaki. Tetapi kalau dilihat dari segi "kematangan" kakak lebih banyak dimanjakan. Macam semua perkara adalah tidak boleh mempercayai kakak. Semua bergantung kepada mereka. Ehh silap mereka yang terlebih ambil berat.

Dua. Sangat anak ayah. Ayah akan memastikan segalanya tentang kakak. Bila ketika kakak punya masalah besar, dia adalah orang pertama yang kakak akan selesa berkongsi. Ayah sehingga kini akan memastikan kakak pergi kerja dengan selamat. Sehingga ke hari kakak bernikah, ayah masih lagi duduk bersama kakak. Zakat fitrah sehingga kakak menjadi isteri orang je yang dia tidak algi bayarkan.

Tiga. Kakak takut / fobia dengan ketinggian (Acrophobia) . Kakak akan mengelak untuk membuat pemeriksaan tapak jika melebihi 3 tingkat. Tetapi atas urusan kerja dan amanah terpaksa juga gagahkan. Tapi untuk menaiki tempat-temapt tinggi tu kalau boleh dielak kan. Minggu lepas, sewaktu menaiki "cable car" ke puncak Genting Highland, anak-anak boleh saja tenang, tapi kakak yang kecut perut.



Empat. Walaupun kakak ni nampak seorang yang "technical". Kakak tidak boleh menghafal nombor. Jangan kata nombor akaun, nombor telefon pun berzaman lah nak mengingat. Dahulu masa study memang lah add maths tu hebat, tapi bab mengahafal memang fail. Jadi tiap kali nak transfer duit (online shopping) mesti nak kena check berkali-kali no akaun penjual tu.

Lima. Juga kakak boleh menulis pantun / puisi dengan sangat baik. Walaupun dulu kakak adalah student science stream, tapi kakak adalah Pemantun Terbaik dua tahun berturut-turut Daerah Hulu Langat. Kakak juga boleh menulis bahasa melayu ( comprehensive essay) dengan baik.


Enam. Kakak adalah seorang yang sangat gila media social. Namakan sahaja, semua jenis media social kakak ada. Termasuk DAYRE .. hehehe. Dan kegilaan yang amat adalah sepanjang masa perlu "online". Sesiapa yang mengenali kakak akan tahu tangan kakak akan sentiasa / tak lepas dengan handphone. Tak boleh tinggal.

Tujuh. Sangat meminati Erra Fazira. Dari sejak Erra berlakon Sembilu. Biar lah orang kutuk, lakonan kayu ke, nyanyian sumbang, kakak tak heran. Memang terus meminati. Hinggakan sampai sekarang email address kakak adalah effyfazira@gmail.com . Hehe nampak tak kegilaan nya.

Lapan. Peminat dan penyokong setia ORANGE. Kakak setakat ni tak pernah lagi tukar team favourite walaupun Netherlands kecundang. Setia sehingga hujung nyawa. Baju pun memang kaler oren je.

Sembilan. Kakak adalah seorang jurutera awam dari segi ijazah yang dipegang. Bekerja sebagai structural engineer dalam rekabentuk selama  tahun. Kini memiliki Masters in Project Management, hanya kerana kakak pernah disindir oleh seorang project manager di PJH yang kakak lack of Project Management knowledge. Terus membara semangat sambung belajar. Kini kakak berkerja sebagai Construction Manager juga Risk Manager untuk projek mega negara MRT. Kini, kakak akan menyambung belajar dalam Masters in Health & Safety pula. Kerana kakak perlu well-known tentang bahagian ini.

Sepuluh. Seorang ibu yang mempunyai 2 orang anak yang sedang membesar. Bekerja 6 ahri seminggu tidak membataskan hubungan kakak bersama mereka. Kakak hanya akan tidur jam
12 malam dan bangun jam 5 pagi untuk memastikan segala keperluan rumah tangga berjalan dengan baik.




Comments

Popular posts from this blog

UJIAN WANITA ADALAH ...

Ujian Wanita Masa Kini . Ramai wanita kita diuji dengan KESAKITAN. Bukan sahaja sakit fizikal yang bermacam nama nya, dengan kanser nya dengan ketumbuhan nya dengan kegagalan organ nya,juga dengan sakit emosi nya, dicurangi. Ada wanita umurnya muda, sudah diuji dengan kanser, dengan kegagalan buah pinggang. Bukan mereka pinta namun ya itu namanya taqdir Allah, maka mahu tak mahu kita terima dan redha. Namun, ramainya yang mula bertindak jadi pakar sakit atau doktor. Sibuk mencanang , oh inilah akibat tak berpantang lah , tak jaga makan lah, tak minum air kunyit jamu temulawak . Semua lengkap.  Yang terdera tu emosi yang sakit, tapi lagi sakit jiwa bila mendengar ulasan orang yang tak bertauliah. Pagi tadi, terdengar satu kuliah ustaz itu, Allah hadirkan sesuatu perkara tua asbab kerana hendak hamba-Nya membesarkan dan mengagungkan-Nya. Ketika kita diuji dengan kesusahan, kita minta dilapangkan. Ketika kita diuji dengan kesakitan, kita minta disembuhkan. Ketika kita diuji dengan kesempi

Pipe Jacking - Video

For all civil engineers out there, this is how we install pipe using pipe jacking method. In Malaysia, for Klang Valley and Kuala Lumpur area, we are using this method to install sewerage pipe for rationalization STP.  This is for Greater KL Project: River of Life. 

Krabi: Swimming Pool

Dah lama nak tuliskan pasal aritu kiteorang g Krabi, tapi yelah, sejak2 dah ada instragram ni, malas nak berblog, sbb semua dah di upload kat instagram. Dah tak suprise pun. Semua gambar dah nampak. Ceh,. Tapi pagi ni, masa wat assignment guna laptop ni, baru terperasan, ada lagi gambar2 masa kat Krabi tu lom upload. En somi transfer gambar dari camera kt laptop pon xnak bagitau. Deng. Jadi baru lah terperasan masa godek-godek folder dalam ni. But mostly gambar2 yang tersimpan ni yang underwater ...Haahhhhaaahah kan underwateredition tu. Sama ngan name blog ni. Best. Yang fist ni, gambar our first day swim kat swimming pool hotel je. Daafi pun nampaknya tak takut air. Masa tu Daafi baru berumur 6 months. Tapi sama hebat ngan kakaknya, Nena tu sibuk berenang. Walaupun bukan lah expert swimming macam anak si Dr. SMS tu kan. Tapi ok lah, compare to mummy nye yg mmg failed berenang. Hotel ni sgt best, servis dia tip-top walaupun bukan lah 5-star ka. Tap