Skip to main content

Bandung ~ Jakarta

Me and family in-laws abiskan cuti CNY ni ke Bandung. Tiket mmg dh booked sejak dari June 2012 lg.. Hahaha nmpk tak ke-excited-nye nk g soping sopink.

Tp masa tu xdapat beli tiket Daafi lg sbb baby nye pon lom lahir mana ada IC nk booked tiket, so Daafi nye tiket hanya dibeli sebulan yg lalu. Its ok la kn sbb die kan Infant, jd menumpang ibu nya, tp TETAP kena byr tiket AirAsia itu . Ni lom citer nk wat passport last minit yg menghadapi byk masalah (lain entry ye).

Since tiket tu kul 640 pagi, me pegi LCCT kul 2 pagi, tp family in-laws sume bertolak dr Segamat trus ke LCCT. Then, smpi je, me yg mmg hebat ni trus nk print tiket, husband plak g parking kereta. N proses check in pun bermula, tp nk cite punye la giler LCCT tu, ramai giller org nk bercuti smpi sume tpt nk kena que (entry Cramp).

Then, kami semua menaiki pesawat pd jam 655pagi. Dlm flight, anak2 sume tertidur sbb penat menunggu. But then, sebelum nk sampi Bandung, we need to fill in the immigration data.

Khusyu' mengisi borang *dah mcm kerani kaunter tp ttp cun
Kami selamat tiba di Bandung jam 9 pg waktu Malaysia. Kami semua trus dibawa ke Tangkupan Perahu. Ia adalah sebuah kawah gunung berapi. Tp fuhh sgt sejuk di atas sana.

Kat sini Dato' CT ngan Datuk K pernah bergambar
Di atas sana, ramai sgt pengunjung, n the worst thing is, dieorg yg jual cenderamata tu, sentiasa mengekor bukan mengekori ye.. N kita pula yg rimas tgk gelagat mereka. Really they never give up to persuade people.
Nmpk x, konsep smpi melutut nk persuade, me rimas ok..
Right after that, kita pergi lunch di Sederhana Nasi Padang. Selesai lunch, bermula activity yg paling ditunggu2, SOPINK TIME *mode ON. Kami pergi ke beberapa factory outlet n me sgt teruja beli baju anak2 yg mmg cantik dan harganya amat MURAH. Berjuta juga lah berhabis utk baju anak2.

Selesai, kami ke TOKO TIGA, pusat jualan jeans. But I am not that interested sgt. Tp my husband beli, hah amik ko, byk le beg kertas Levis, so boleh teka la byk mana die membeli. Terakhir utk our first day, we all mkn di Restoran Belacan for our dinner. Ohh ye, masa di Bandung adalah lewat sejam dr waktu di Malaysia. Jd, kul 5 lbh kt sana dh gelap, waktu Subuh pun masuk kul 430pagi.

Our First Day @ Bandung
Kami menginap di Aston Braga Apartment, since kita pergi sekeluarga so easier stay in the apartment. Bawah apartment tu ada tempat mkn juga shopping complex, so will be explore soon.

Aston Braga
Next morning, me n husband bfast nasi padang lg. Ohh ye, di Indon ni, bfast pun mkn nasi berlauk. Sila OFF kn mode diet di sini. Seterusnya, kami pergi ke PASAR BARU. The most wanted place to be in Bandung. No other word can describe this place until you step in. Everything under the sun is the cheapest esp telekung, kain ela, baju kanak2 again !

Sampai xperasan waktu berlalu, we stop the sopink at 4pm. N kita pergi mkn Nasi Ayam Penyet  Surabaya yg plg ter-famous di sini.

*boleh delivery smpi ke Malaysia
Terus, kami ke Terminal Tas , tpt menjual beg n kasut. But I am not interested sgt, since as long as bag, it will be same as in Malaysia. But my mom in-laws lama juga men-sopink bershoping since mmg dia nk cari hand-bag. Sekali keluar, siap ngan HandCarry sekali dia beli *clap-clap

Then, end our second day in Bandung. Oh at nite, me n husband n anak2 mkn kt bawah apartment sahaja. but the Bakso is really superb.

Our Second Day @ Bandung
The third day, me n husband n anak2 pergi ke Jakarta. Org lain xmau ikut. Katanya nk g Trans Studio.Tp kami kena bayar tambahan Rp900 ribu utk ke Jakarta. Dalam fikiran kami, since dh sampai Bandung, why not we travel to Jakarta. Perjalanan via highway just take 2 hours. Its ok with us, sbb kami mmg slalu travel.Not a big deal. Kami memulakan perjalanan seawal 630pagi. N sampai araound 900pagi. Jakarta mmg jem same like KL. so me xkisah sgt. Dh terbiasa ngan jem di bandar ni.

Jakarta yg berjerebu

Straightly, kami pergi ke Tanah Abang. Di sini barang2 lebih banyak pilihan disamping lebih murah berbanding Pasar Baru. Kami menghabiskan masa selama lebih 5 jam disini. Dapat juga me membeli telekung lagi , blouse yg amat murah n tudung. Tanah Abang mempunyai 2 blok Bangunan setinggi 12 tingkat ye. Sile bayangkan betapa banyaknye baju n pelbagai barang **drolling eyes

Dlm pukul 2, kami keluar ke bandar Jakarta yg penuh sesak. Kami singgah di Monas. Monas adalah Monumen Nasional utk bandar Jakarta. Singgah hanya utk bergambar shj. Kemudian kami terus ke Mangga Dua, juga tempat bersopink. Tp xlama masa dihabiskan di sana sbb anak2 dh rimas kot, dengan eiris nya demam, daafi pulak penat mungkin dh lama sgt berjalan.

Destinasi terakhir di Jakarta, kami ke Anchol (it is a beach). Selain dr beach pool, kami menaiki perahu ke pulau pasir kecil dan melihat sepanjang pantai ...**lupa nama pantai itu.

Gong besar di Anchol
Akhirnya perjalanan kami di Jakarta berakhir sekitar jam 500ptg. N pulang ke Bandung. Dlm perjalanan ada tanah runtuh (org indon kata gelongsoran) yg amat menakutkan. Habis highway Bandung ke Jakarta ditutup. Kalau kt Malaysia dh jadi berita utama tu, kat sana, dieorg relax je, boleh U-turn balik semula guna jalan lama. Kami betul2 bersyukur, Allah telah memudahkan perjalanan kami dari Bandung ke Jakarta juga balik nye.

Our Third Day @ Jakarta
Last day in Bandung, we start our day early sbb our flight kul 1135pg . After bfast, we straightly go to airport. No more sopink :(. Anyhow, rasa sungguh bergembira bersopink di Bandung dan Jakarta. Ye la menghabiskan duet, sape tak gembira kan. Ape2 pun, syukur sepanjang perjalanan ini adalah selamat dan segalanya dipermudahkan walaupun eiris demam sejak hari kedua di Bandung. Daafi juga selesa dalam percutian ini walaupu baru berumur 3 bulan . Syabas anak-ku.

Our Last Day @ Bandung
Kami tiba di LCCT jam 1500 waktu Malaysia.

We are ready to board again
Ta..Ta..Ta..

Popular posts from this blog

UJIAN WANITA ADALAH ...

Ujian Wanita Masa Kini . Ramai wanita kita diuji dengan KESAKITAN. Bukan sahaja sakit fizikal yang bermacam nama nya, dengan kanser nya dengan ketumbuhan nya dengan kegagalan organ nya,juga dengan sakit emosi nya, dicurangi. Ada wanita umurnya muda, sudah diuji dengan kanser, dengan kegagalan buah pinggang. Bukan mereka pinta namun ya itu namanya taqdir Allah, maka mahu tak mahu kita terima dan redha. Namun, ramainya yang mula bertindak jadi pakar sakit atau doktor. Sibuk mencanang , oh inilah akibat tak berpantang lah , tak jaga makan lah, tak minum air kunyit jamu temulawak . Semua lengkap.  Yang terdera tu emosi yang sakit, tapi lagi sakit jiwa bila mendengar ulasan orang yang tak bertauliah. Pagi tadi, terdengar satu kuliah ustaz itu, Allah hadirkan sesuatu perkara tua asbab kerana hendak hamba-Nya membesarkan dan mengagungkan-Nya. Ketika kita diuji dengan kesusahan, kita minta dilapangkan. Ketika kita diuji dengan kesakitan, kita minta disembuhkan. Ketika kita diuji dengan kesempi

Pipe Jacking - Video

For all civil engineers out there, this is how we install pipe using pipe jacking method. In Malaysia, for Klang Valley and Kuala Lumpur area, we are using this method to install sewerage pipe for rationalization STP.  This is for Greater KL Project: River of Life.

Krabi: Swimming Pool

Dah lama nak tuliskan pasal aritu kiteorang g Krabi, tapi yelah, sejak2 dah ada instragram ni, malas nak berblog, sbb semua dah di upload kat instagram. Dah tak suprise pun. Semua gambar dah nampak. Ceh,. Tapi pagi ni, masa wat assignment guna laptop ni, baru terperasan, ada lagi gambar2 masa kat Krabi tu lom upload. En somi transfer gambar dari camera kt laptop pon xnak bagitau. Deng. Jadi baru lah terperasan masa godek-godek folder dalam ni. But mostly gambar2 yang tersimpan ni yang underwater ...Haahhhhaaahah kan underwateredition tu. Sama ngan name blog ni. Best. Yang fist ni, gambar our first day swim kat swimming pool hotel je. Daafi pun nampaknya tak takut air. Masa tu Daafi baru berumur 6 months. Tapi sama hebat ngan kakaknya, Nena tu sibuk berenang. Walaupun bukan lah expert swimming macam anak si Dr. SMS tu kan. Tapi ok lah, compare to mummy nye yg mmg failed berenang. Hotel ni sgt best, servis dia tip-top walaupun bukan lah 5-star ka. Tap