Skip to main content

Ibu beranak dua

Itu lah ahkak. Ibu yang ada 2 orang anak yang lasak dan nak membesar . Tapi ini bukan main entry untuk kali ini. Hahaha. Yang sebenarnya nak bercerita ttg rutin hidup ahkak setiap hari.

Sebagai seorang ibu yang kerja nya memang tak menentu balik nya, maka setiap pagi bila bangun tidur, ahkak akan pastikan keseluruhan keperluan rumah dah teratur kerana katakan lah nanti ahkak balik lewat waktu mlm, husband ahkak akan susah nak memasak kalau periuk nasi pun tak jumpa. Memang secara logik nya, rumah ahkak tu kalau kera kangkang pun banyak lebih lagi (maknanya kecik sgt kawasan dapur tu) , itu pun husband ahkak tak jumpa itu-ini.

Kemudian, setiap pagi, ahkak akan kejutkan 2-2 anak ahkak tu bangun pukul 715 gitu dan mandikan, perlu di ingatkan, ahkak tak pernah hantar anak2 ahkak g nursery tak mandi ye, hissyyy walaupun nursery boleh mandikan, tapi ahkak tak suka tgk anak2 ahkak busuk je g nursery. Kita mesti neat and tidy bila memulakan hari kita, harapnya ia  mereka akan terbiasa dengan rutin ni.

Lepas hantar mereka ke nursery, maka bermulalah kerja ahkak sebagai seorang engineer. Nampak kmcm mcm glamer kn kerja ni, tapi I SWEAR kerja ni sgt memerlukan tahap kesabaran yang tinggi kerana sentiasa kena "kejar". Tak habis client kejar, kontraktor pun kejar nak kan komitmen kita. Ada le nak tukar design nak buat submission ke authority ada nak g meeting. Macam-macam lah yang kita kena buat, Sampaikan ukur jalan guna tape pun kita buat. Kekadang malu, berdiri tepi jalan bawak tape, ukur macam2, kira kereta, pergi loji kumbahan yang busuk, korek tanah and many things, you just name it.

Walaubagaimana pun sibuk bekerja dan menguruskan rumah tangga , ahkak tetap ada masa untuk pergi ke seminar. Yang terbaru, ahkak menyertai seminar saham (jutawan saham) . Wah nama je dah gempak. Namun sebenarnya ahkak ni suka mengetahui sesuatu yang baru, tak kisah lah tentang apa. Tentang saham pun boleh layan juga. Untuk menjalankan sesuatu"trading", kita perlu membuka account cds. Yang kali ini ahkak membuka acc cds di RHB Investment. Ada juga lah beberapa ilmu yg ingin ahkak kongsikan tetapi ahkak belum rajin nak menulis entry tentang saham ni. Bagus kita mengetahui tentang ilmu saham ini. Ini antara keuntungan yang boleh dibuat secara pasif, maksudnya, kita still bekerja mencari duit, namun kita tetap dapat side income. Best kan??

Satu lagi perkara baru yang ahkak jalankan sekarang adalah SUB-LET. Perniagaan ini juga diajar dalam satu seminar yang ahkak sertai, ehh bukan, husband ahkak yang ajar ahkak setelah dia dengar ilmu ini. Perniagaan ini mungkin belum masyhur di kalangan masyarakat kita, tapi ia juga boleh menjana pendapatan pasif. Moga di hujung tahun ini, ahkak dapat membina suatu tapak yang lebih baik.

Moga hadirnya tahun 2015 ini, akan memberi semangat baru dengan pendapatan yang baru. Doakan ahkak ye.

Mari ahkak belanja satu gambar terbaru ahkak yang bersemangat. Hehehe ...


Comments

Popular posts from this blog

UJIAN WANITA ADALAH ...

Ujian Wanita Masa Kini . Ramai wanita kita diuji dengan KESAKITAN. Bukan sahaja sakit fizikal yang bermacam nama nya, dengan kanser nya dengan ketumbuhan nya dengan kegagalan organ nya,juga dengan sakit emosi nya, dicurangi. Ada wanita umurnya muda, sudah diuji dengan kanser, dengan kegagalan buah pinggang. Bukan mereka pinta namun ya itu namanya taqdir Allah, maka mahu tak mahu kita terima dan redha. Namun, ramainya yang mula bertindak jadi pakar sakit atau doktor. Sibuk mencanang , oh inilah akibat tak berpantang lah , tak jaga makan lah, tak minum air kunyit jamu temulawak . Semua lengkap.  Yang terdera tu emosi yang sakit, tapi lagi sakit jiwa bila mendengar ulasan orang yang tak bertauliah. Pagi tadi, terdengar satu kuliah ustaz itu, Allah hadirkan sesuatu perkara tua asbab kerana hendak hamba-Nya membesarkan dan mengagungkan-Nya. Ketika kita diuji dengan kesusahan, kita minta dilapangkan. Ketika kita diuji dengan kesakitan, kita minta disembuhkan. Ketika kita diuji dengan kesempi

Pipe Jacking - Video

For all civil engineers out there, this is how we install pipe using pipe jacking method. In Malaysia, for Klang Valley and Kuala Lumpur area, we are using this method to install sewerage pipe for rationalization STP.  This is for Greater KL Project: River of Life. 

Krabi: Swimming Pool

Dah lama nak tuliskan pasal aritu kiteorang g Krabi, tapi yelah, sejak2 dah ada instragram ni, malas nak berblog, sbb semua dah di upload kat instagram. Dah tak suprise pun. Semua gambar dah nampak. Ceh,. Tapi pagi ni, masa wat assignment guna laptop ni, baru terperasan, ada lagi gambar2 masa kat Krabi tu lom upload. En somi transfer gambar dari camera kt laptop pon xnak bagitau. Deng. Jadi baru lah terperasan masa godek-godek folder dalam ni. But mostly gambar2 yang tersimpan ni yang underwater ...Haahhhhaaahah kan underwateredition tu. Sama ngan name blog ni. Best. Yang fist ni, gambar our first day swim kat swimming pool hotel je. Daafi pun nampaknya tak takut air. Masa tu Daafi baru berumur 6 months. Tapi sama hebat ngan kakaknya, Nena tu sibuk berenang. Walaupun bukan lah expert swimming macam anak si Dr. SMS tu kan. Tapi ok lah, compare to mummy nye yg mmg failed berenang. Hotel ni sgt best, servis dia tip-top walaupun bukan lah 5-star ka. Tap